יום ראשון, 1 במאי 2011

בס"ד
האם הארץ מקיאה אותנו?
כולכם מודעים למצב הקשה שבו נתון הערך "ארץ ישראל". תוקפים אותו מחוץ (אובמה וחבריו, האיחוד האירופי ועוד) ומבפנים. אנו, אנשי הישובים עושים ככל יכולתנו כדי שתפישתנו תקבל ביטוי מעשי בסדר היום הפוליטי, אבל דומה שהדברים נופלים על אוזניים ערלות.
מבחינה פוליטית יש המנסים ללכת בדרך של השתלבות בממשלה, אחרים מנסים ללכת בדרך המוכיחה את הממשלה מן האופוזיציה, ואף אחת מן הדרכים אינה צולחת.
מה זה אומר לנו?
זה אומר דבר פשוט, הארץ מקיאה אותנו.
למה?
הדברים מפורשים בתורה (ויקרא יח, כד, ואילך):
 "אַל תִּטַּמְּאוּ בְּכָל אֵלֶּה, כִּי בְכָל אֵלֶּה נִטְמְאוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אֲנִי מְשַׁלֵּחַ מִפְּנֵיכֶם. וַתִּטְמָא הָאָרֶץ וָאֶפְקֹד עֲו‍ֹנָהּ עָלֶיהָ, וַתָּקִא הָאָרֶץ אֶת יֹשְׁבֶיהָ. וּשְׁמַרְתֶּם אַתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי וְלֹא תַעֲשׂוּ מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה, הָאֶזְרָח וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם. כִּי אֶת כָּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵל עָשׂוּ אַנְשֵׁי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם, וַתִּטְמָא הָאָרֶץ. וְלֹא תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ, כַּאֲשֶׁר קָאָה אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם. כותב על כך הרמב"ן (שם פסוק כה):
"והנה קידש העם היושב בארצו בקדושת העריות וברובי המצות להיותם לשמו ולכך אמר (להלן כ כב) ושמרתם את כל חוקותי ואת כל משפטי ועשיתם אותם ולא תקיא אתכם הארץ וכתיב (שם פסוק כד) ואמר לכם אתם תירשו את אדמתם ואני אתננה לכם לרשת אותה אני ה' אלהיכם אשר הבדלתי אתכם מן העמים יאמר כי הבדיל אותנו מכל העמים אשר נתן עליהם שרים ואלהים אחרים בתתו לנו את הארץ שיהיה הוא יתברך לנו לאלהים ונהיה מיוחדים לשמו והנה הארץ שהיא נחלת השם הנכבד תקיא כל מטמא אותה ולא תסבול עובדי ע"ז ומגלים עריות".

ה' מדבר איתנו!
ה' מדבר אלינו דרך זה שהארץ מקיאה אותנו. הוא אומר לנו בכך: אני רואה שאתם ממש פגומים בנושא עריות. אם אתם רוצים להישאר בארץ עליכם לתקן את הפגם הרוחני הזה.
אל מי ה' מדבר לדעתכם?
האם הוא מדבר אל אלו שמסתובבים במועדונים בתל אביב? כנראה שלא (אף על פי שנעים לחשוב כך).
רבי עובדיה ספורנו בפירושו על התורה (ויקרא יג, מז) קובע עיקרון:
ה' מדבר אל מי שמסוגל לשמוע!
אין טעם לדבר אל אדם חרש. כאשר אדם הוא בדרגה כזו שאזנו ערלה, ה' מפסיק לדבר איתו.
ובכן, גם בנושא הזה, התהליך שבו הארץ מקיאה אותנו (גוש קטיף, צפון השומרון) אמור להיות התראה למי שמכיר את דברי הרמב"ן הללו. מי שלא מכיר הקב"ה בכלל לא מדבר אתו ולא נותן לו סימנים.
אז זהו! ה' פונה אלינו, אל מתיישבי יהודה ושומרון. הוא אומר לנו בקול צלול וברור שהארץ מקיאה אותנו מפני שכציבור אנחנו נגועים בעריות. אחת מכל ארבע נשים חוותה פגיעה מינית. אחד מכל ששה ילדים עבר פגיעה מינית. ישנם אחוזים ניכרים של גילוי עריות בתוך המשפחה... והכול מטואטא מתחת לשטיח.
אפשר להקים תנועות פוליטיות כאלה ואחרות, אבל אם לא נטפל בשורש הרוחני של העניין נמצא את עצמנו מחוץ ליהודה ושומרון
התהליך כבר התחיל! סימנים ראשונים כבר קיבלנו,
כדברי הגמ' (קידושין כ, א-ב):
"רבי יוסי ברבי חנינא אומר בא וראה כמה קשה אבקה של שביעית אדם נושא ונותן בפירות שביעית לסוף מוכר את מטלטליו... לא הרגיש לסוף מוכר את שדותיו... לא באת לידו עד שמוכר את ביתו... לא באת לידו עד שמוכר את בתו... לא באת לידו עד שלוה ברבית... לא באת לידו עד שמוכר את עצמו... לא לך אלא לגר... ולא לגר צדק אלא לגר תושב. שנאמר גר תושב משפחת גר זה עובד כוכבים כשהוא אומר לעקר  זה הנמכר לעבודת כוכבים עצמה".
 
גוש קטיף וצפון השומרון כבר הקיאו אותנו. לא הרגשנו. עדיין מתהלכים בישובים אנסים ופוגעים בתוך ומחוץ למשפחה.
אנחנו יכולים להמשיך לשחק בפוליטיקה. אבל אנחנו יכולים גם לעשות משהו אפקטיבי – להפוך לחברה טהורה יותר...

הרב יהודה פרומן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה