יום שישי, 20 במאי 2011


התיק נסגר? באיזו עילה?
שמתי לב שמי שאינו מצוי במונחים המשפטיים רואה כל תלונה על פגיעה מינית בשני צבעים – שחור ולבן. אם החשוד אשם, אזי בוודאי המשטרה תמליץ להגיש כתב אישום והוא יואשם וייכלא. אם זה לא קרה, כנראה הכול עלילה, "סתם העלילו עליו".
כאשר לבורות המשפטית הזו מצטרף הרצון לראות בחברה שלנו חברה "שלא קורים בה דברים כאלה", ישנה מוטיבציה אדירה להגיע למסקנה שאכן מדובר בעלילה.
לא מזמן הוגשה תלונה במשטרה על ידי אם לילד בן 8, על כך שהמלמד שלו בתלמוד תורה פגע בו.
רמת הגולן:רב חשוד כי תקף מינית תלמידו בן ה-8

מאת: שובו של גוי ואבויו   24/02/11 | 18:59
קרית שמונה אונליין
בית המשפט השלום בצפת האריך היום בחמישה ימים את מעצרו של רב כבן 30, תושב רמת הגולן, החשוד כי תקף מינית את אחד מתלמידיו. 
הרב, המשמש כמורה באחד מבתי הספר היסודיים ברמת הגולן, חשוד כי ניצל את מעמדו לתקוף את התלמיד בן השמונה.
ממשטרת הגולן נמסר כי הילד סיפר לאמו על האירוע וזו מיהרה להגיש במשטרה תלונה כנגד הרב. בימים הקרובים יגבה חוקר ילדים ונוער עדות מן הילד על האירוע.



העובדה שהחשוד חזר הביתה ולא נשאר במעצר הספיקה לאנשי הישוב שלו להחליט שמדובר בעלילה.
בישוב אחר בצפון עשה אנס סעודת הודיה על סגירת התיק.

אז מהו בעצם ההליך, ומדוע רוב התיקים נסגרים?
ובכן, בפני נפגעת או נפגע פתוחות שתי אפשרויות משפטיות (וכמובן אינסוף אפשרויות מאבק אחרות).

תביעת נזיקין אזרחית
אפשרות אחת היא לדלג על שלב התלונה במשטרה ולפתוח ישר בתביעת נזיקין אזרחית.
היתרון במהלך כזה הוא שבתביעה אזרחית השופט יסתפק גם בראיות שסבירותן היא פחות מ-100%. גם אם הפשע לא צולם ואין עדים, מה שקורה בדרך כלל בפגיעות מיניות, השופט עשוי להשתכנע שהפשע אכן בוצע ולהיענות לתביעה.
האם מותר לאדם דתי ללכת לבית משפט בתביעה אזרחית ולא לדין תורה?
התשובה היא: כן רבתי!
הפוגע מוגדר במשפט התורה: "בחזקת רודף". לפוגעים ישנו דפוס התנהגות פוגעני שניתן להניח בוודאות שיימשך. אילו משפט התורה היה מתקיים במדינה היו הדיינים מחייבים את הרודף הזה בסירוס, כדי להציל את הנרדף באחד מאבריו של הרודף. מאחר שהחוק במדינה אינו מאפשר את זה (במקרים מסוימים של אונס בית המשפט עשוי להציע סירוס כימי כתחליף מאסר), רשאי הנרדף "לקצץ את כנפיו של הרודף" בכל דרך חוקית אחרת, כולל תביעה אזרחית, במטרה להציל את עצמו ואת הנרדפים הבאים (על פי השולחן ערוך חושן משפט, סימן שפ"ח סעיף יא ועוד).    
אולם, אם הנפגע או הנפגעת סבורים שניתן להגיע להרשעה פלילית, ייתכן שעדיף להמתין למיצוי ההליך הפלילי, ולבוא עם ההרשעה לתביעה האזרחית.

כתב אישום פלילי
ערוץ משפטי שני, שבו הולכים רוב הנפגעות והנפגעים הוא הערוץ הפלילי. זה מתחיל בפנייה למשטרה והגשת תלונה מפורטת.
המשטרה תזמין את החשוד, והוא תמיד יכחיש את דברי המתלוננת. בדרך כלל הוא ייקח לעצמו עו"ד פלילי ויחד אתו יבנה גרסה שקרית שבה ישתמש בחקירת המשטרה ואחר כך בבית המשפט.
המצב הוא לעת עתה מה שמכונה "מלה מול מלה".
החוקר במשטרה בדרך כלל כבר ראה ושמע הכול, ולכן הוא יאמין לתלונה. השאלה היא האם הוא יצליח לאסוף ראיות.
איסוף הראיות הוא תמצית  העניין, מפני שבמשפט הפלילי, אם לא הבאת ראיות ממשיות (כאמור, צילום האונס, .D.N.A עדים, או הודאה), גם אם המשטרה יודעת בוודאות שהיה אונס או פגיעה אחרת, ההליך לא יגיע לכדי כתב אישום.
אחרי איסוף הראיות התיק עובר מן המשטרה לפרקליטות. הפרקליטות בוחנת את הראיות שנאספו על ידי המשטרה ובהתאם לכך מחליטה האם יש סיכוי לכתב האישום המתגבש לזכות במשפט. במקרה שהפרקליטות סבורה שאין ראיות של 100%, בשלב כזה או אחר התיק ייסגר.

העילות לסגירת תיק פלילי.
בישראל ישנן 3 עילות אפשריות לסגירת תיק. כשאתם שומעים ממשפחת הפוגע שהתיק נסגר, אל תשכחו  לשאול בבקשה: "באיזו עילה"?
העילה היחידה המנקה את החשוד היא: נסגר "מחוסר אשמה". אם זו העילה, פירושו של דבר שהפרקליטות משוכנעת שמדובר בתלונת שווא (גם כאן, עורך דין פלילי נודניק מסוגל להציק לפרקליטות עד שיחליפו את העילה ל"חוסר אשמה". העילה הראשונה שבגינה נסגר התיק היא הרלוונטית).
עילה שנייה שבגינה נסגר תיק היא: "מחוסר ראיות". כאמור, בדין הפלילי אם הסבירות היא רק 99%, התיק ייסגר מחוסר ראיות וההדיוטות יאמרו: "זו הייתה סתם עלילה". בתלונות על פגיעות מיניות רוב התיקים נסגרים בגין העילה הזו. מדובר תמיד במעשים שבצנעה, הפוגע או האנס עושה את הדברים בסתר, ואם לא היו שם במקרה מצלמות אבטחה, התיק ככל הנראה ייסגר.
העילה המוזרה ביותר לסגירת תיק פלילי היא "חוסר עניין לציבור". מאחורי המלים היפות האלה מסתתרת הקביעה כי החשוד אשם וישנן ראיות להרשעה, אלא שלמשטרה ולפרקליטות ישנם דברים חשובים יותר לעשות, או, במקרים גרועים יותר, לחשוד יש "קשרים".

עכשיו, כשהמידע הזה בידכם, אנא, בכל פעם שאתם שומעים שהתיק נסגר העלו את שאלת המחץ: 
"באיזו עילה"?

הרב יהודה פרומן
"להיות חברה המגינה על נפגעיה"

תגובה 1:

  1. גם כאשר מעלים את שאלת המחץ "באיזו עילה?" לא תמיד מקבלים תשובה מספקת.. לפני זמן לא רב שמעתי על מקרה של תביעת רשלנות אשר נמשכה שנים ארוכות ולבסוף נסגרה בגלל חוסר בראיות. הדבר נוצר בגלל שהחוקרים לא עשו את תפקידם הראשוני וראיות רבות נעלמו בלי שום הסבר.

    השבמחק